Skip to main content

Ελεγκτές εναέριας κυριαρχίας

του Άρη Χατζηστεφάνου

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο μια χώρα να χάνει το δικαίωμα ελέγχου της κυκλοφορίας στον εναέριο χώρο της εάν βρίσκεται σε εξέλιξη απεργία των ελεγκτών. Και όπως πάντα, η Ελλάδα φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των υποψήφιων θυμάτων.

Στις 5 Αυγούστου του 1981 ο Αμερικανός πρόεδρος Ρόναλντ Ρίγκαν προχώρησε σε μια κίνηση που σηματοδότησε το τέλος μιας εποχής στην εργασιακή και οικονομική ιστορία των ΗΠΑ: απέλυσε 11.345 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι απεργούσαν διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας και κυρίως το δικαίωμα… να απεργούν.

Οπως συνέβη και με τη νίκη της Θάτσερ επί των ανθρακωρύχων στην Αγγλία, ο θρίαμβος του Ρίγκαν σήμανε την ολοκληρωτική επικράτηση του νεοφιλελευθερισμού στις ΗΠΑ - ενός συστήματος που μέχρι τότε είχε δοκιμαστεί μόνο στη χούντα του Πινοσέτ στη Χιλή και τη δικτατορία του Εβρέν στην Τουρκία.

Τριάντα έξι χρόνια αργότερα και ενώ οι Αμερικανοί ελεγκτές ετοιμάζονται για μια νέα μάχη, αυτή τη φορά ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, η Ευρωπαϊκή Ενωση αποφάσισε να συνθλίψει τα εργασιακά δικαιώματα των δικών της ελεγκτών.

Εδώ και αρκετά χρόνια το ευρωπαϊκό λόμπι των αεροπορικών εταιρειών A4E έδινε μία σαφή εντολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Σταματήστε πάση θυσία τις απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.

Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται εταιρείες όπως η Easyjet, η Ryanair και η British Airways (οι οποίες, όπως μας θύμιζε ο Guardian, έδιναν μάχη και για την παραμονή της Βρετανίας στην Ε.Ε.) αλλά και η Lufthansa.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναζητούσε εναγωνίως μεθόδους για να εκτελέσει τη «διαταγή» του λόμπι και ανέθεσε το δύσκολο έργο στις εταιρείες Ricardo Energy & Environment και York Aviation, οι οποίες επέστρεψαν με 100 σελίδες προτάσεων για το πώς να περιορίσουν τον αριθμό, τη διάρκεια και την αποτελεσματικότητα των απεργιών.

Ανάμεσα στις προτάσεις, συμπεριλαμβάνεται η υποχρέωση των συνδικάτων να προειδοποιούν τουλάχιστον 14 ημέρες πριν από την απεργία (η Επιτροπή αναμένεται να ανεβάσει τις ημέρες σε 21).

Επίσης οι απεργίες δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις 4 ή 8 ώρες (!), δεν θα γίνονται σε περιόδους αιχμής και δεν θα πρέπει να επηρεάζουν τις πτήσεις αεροσκαφών που χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο μόνο για διέλευση. Ουσιαστικά, δηλαδή, όταν δεν θα είναι παράνομες οι απεργίες, θα είναι συμβολικές - ελάχιστα πιο μαχητικές από τα απεργιακά περιβραχιόνια που φορούσαν κάποτε οι εργαζόμενοι στην Ιαπωνία.

Η σημαντικότερη όμως πρόταση, η οποία κρύβεται σε μερικές αράδες της μελέτης, προβλέπει ότι σε περιπτώσεις απεργίας ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας θα περνά σε ελεγκτές άλλης χώρας.

O έλεγχος του ελληνικού εναέριου χώρου, δηλαδή, θα μπορεί να περνά στη Βουλγαρία και, γιατί όχι, μελλοντικά και στην Τουρκία, η οποία έχει υπογράψει τη λεγόμενη «οριζόντια» συμφωνία για την ελευθερία αεροπλοΐας με την Ε.Ε. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι συντάκτες της έκθεσης προειδοποιούν ότι μια τέτοια απόφαση «θέτει ζητήματα εθνικής κυριαρχίας», γεγονός όμως που δεν φαίνεται να πτοεί ούτε τα λόμπι των αεροπορικών εταιρειών ούτε την Ε.Ε.

Η δυνατότητα κοινού ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας προβλεπόταν ούτως ή άλλως στην απόφαση της Κομισιόν για το Single European Sky (Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός). Για πρώτη φορά, όμως, αναγνωρίζεται ότι πίσω από τις βαρύγδουπες δηλώσεις για την ελευθερία των αιθέρων κρύβεται και ένα συγκεκριμένο σχέδιο για την ουσιαστική κατάργηση του δικαιώματος στην απεργία.

Προκειμένου να δικαιολογήσουν τις αποφάσεις τους, τα λόμπι των αεροπορικών εταιρειών βομβαρδίζουν εδώ και χρόνια τα ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης με στοιχεία για το κόστος των απεργιών στην ευρωπαϊκή οικονομία, το οποίο υπολογίζουν σε 12 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2010 έως σήμερα.

Η οργή των εταιρειών εστιάζεται στους Γάλλους ελεγκτές, όχι μόνο γιατί πραγματοποιούν τις περισσότερες απεργίες (συχνά σε συμπαράσταση σε άλλους κλάδους εργαζομένων), αλλά και γιατί λόγω γεωγραφικής θέσης επηρεάζουν τις περισσότερες χώρες.

Σε «περίοπτη» θέση στην έκθεση φιγουράρει και η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχει μόλις το ένα πέμπτο των γαλλικών απεργιών (46 έναντι 254 την περίοδο 2004-2016) και ότι οι ελληνικές απεργίες προκαλούν από τις μικρότερες καθυστερήσεις ανά ημέρα απεργίας στην Ευρώπη.

Το πρόβλημα είναι ότι ακόμη και αν κάποιος αποδεχτεί την εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας, η πρόταση δεν πρόκειται να δώσει λύση στις καθυστερήσεις των πτήσεων. Γιατί, όπως απέδειξαν πρόσφατα τα ευρωπαϊκά συνδικάτα ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ο βασικός υπαίτιος των καθυστερήσεων δεν είναι οι απεργίες αλλά… οι αεροπορικές εταιρείες.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), στην περίοδο 2000-2015 οι αεροπορικές εταιρείες ευθύνονταν για πάνω από το 50% των καθυστερήσεων (29 εκατομμύρια λεπτά), οι απεργίες μόνο για το 1% (περίπου 0,6 εκατομμύρια λεπτά), ενώ οι υπόλοιπες καθυστερήσεις αποδίδονται σε προβλήματα διαχείρισης πτήσεων από τα αεροδρόμια.

Μάλιστα από τις 400 πτήσεις που ακυρώνονται καθημερινά στην Ευρώπη το 94% δεν έχει την παραμικρή σχέση με οποιουδήποτε είδους απεργιακή κινητοποίηση.

Πριν από 36 χρόνια τα συνδικάτα των ΗΠΑ δεν κατανόησαν ότι μπροστά στα μάτια τους διεξαγόταν η μητέρα όλων των μαχών για τα εργασιακά δικαιώματα των επόμενων δεκαετιών. Ας ελπίσουμε η «αεροπορική τραγωδία» να μην επαναληφθεί και στην Ευρώπη.

Πηγή:

Comments

Popular posts from this blog

Day 1828: After five years, Julian Assange still in prison and under slow-motion execution by the Anglo-American imperialist criminals

failed evolution   On 11 April 2019, the Ecuadorian government of traitor Lenin Moreno, invited the Metropolitan Police into the Ecuadorian embassy in London, and they arrested Julian Assange . Since then, Assange is kept in Belmarsh high security prison in London, without actual charges.   The real reason world's number one political prisoner is still kept in this high security prison, is because he exposed horrendous war crimes carried out by the US imperialists and their allies.   The ruthless Western imperialist regime wants to punish the No1 real journalist in the world and make him an example for any Whistleblower or real journalist who will attempt to expose its big crimes in the future.   And the Anglo-American axis has now become officially a fascist coalition , framed by the rest of its Western pets. UK's Home Secretary Priti Patel, one of the most ruthless ever, decided to extradite Julian Assange to US. No surprise of course. The only question we had in mind is

Seymour Hersh - CIA Covers Up Nord Stream Bombing & Corruption Continues in Ukraine

davidekyo    

Zionist criminals admit on camera genocide & destruction of UN facilities

The Grayzone   Journalist Jeremy Loffredo joins The Grayzone to discuss his shocking and highly revelatory video report from inside the ranks of the Israeli nationalists blocking aid to Gaza with the quiet support of their government. Loffredo explains how he gained access to the demonstrators and the unsettling scenes he witnessed while filming his exclusive Grayzone documentary.

US sends troops & weapons to Taiwan. Is it preparing war on China?

Geopolitical Economy Report   The US government has sent troops to Taiwan, just a few kilometers from mainland China, while also selling billions of dollars of weapons and military equipment. Is Washington preparing for war? Ben Norton analyzes the geopolitical situation.  

The Invasion of Gaza's Resources Begins: Jared Kushner, the EU, Egypt & US

Richard Medhurst   Jared Kushner, Donald Trump's son in law who previously tried to steal land in the Middle East from Arabs has said that Israel should empty the Gaza strip of civilians. He said that " Gaza's waterfront property could be very valuable ". He then proceeded to suggest ethnic cleansing: " move the people out and clean it [Gaza] up " Simultaneously, the transfer of billions of dollars from the European Union (7.4b EUR), the International Monetery Fund ($8b) and the United Arab Emirates ($32b) to Egypt: an attempt to buy Sisi's silence perhaps? The United States is also shipping 1000 troops and a firm "Fogbow", owned by a former CIA officer and USMC veteran, in order to build a pier in Gaza. These events do not seem like a coincidence. Medhurst explains why this relates to theft of gas and building of a canal in Gaza.   Related: Zionist and US imperialist criminals are about to grab the natural gas off shore Gaza

Τυχαία γεγονότα στην τριτοκοσμική μπανανία των Βαλκανίων

failed evolution   1) Συμβαίνει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας. 2) Γίνεται αστραπιαία επιχείρηση μοντάζ των συνομιλιών του σταθμάρχη από μηχανισμό του καθεστώτος, πριν ακόμα φτάσει στα χέρια των αρχών, προκειμένου να αποδοθεί η τραγωδία αποκλειστικά σε ανθρώπινο λάθος και να βγουν από το κάδρο οι πολιτικές ευθύνες ανώτατων κυβερνητικών αξιωματούχων. 3) Αναπαράγεται το παραποιημένο υλικό αστραπιαία από ναυαρχίδα της καθεστωτικής προπαγάνδας. 4) Τοποθετείται επικεφαλής στην επιτροπή-παρωδία πρωτοπαλίκαρο του καθεστώτος Μητσοτάκη που εργάζονταν παλιά στην ίδια αυτή ναυαρχίδα. 5) Η επιτροπή κλείνει άρον-άρον την υπόθεση αποκλείοντας ουσιώδεις μάρτυρες που είχαν προειδοποιήσει επανειλημμένα τον αρμόδιο υπουργό για τον κίνδυνο μεγάλου δυστυχήματος. Σταματάει έτσι και η όποια σε βάθος διερεύνηση για την απόπειρα συγκάλυψης του εγκλήματος.   

Israel’s Descent Into Madness & the Holocaust Comparison

BreakThrough News   Rania Khalek was joined by Tarik Cyril Amar, a historian from Germany and associate professor at Koc University in Istanbul, to discuss Israel’s descent into genocidal fascism. Prof. Amar addresses whether it’s useful to make Holocaust and Nazi comparisons and the real reason behind the West’s unshakeable loyalty attitude when it comes to Israel’s barbarism.   

Η μαύρη επταετία του καθεστώτος Μητσοτάκη

globinfo freexchange   Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο , η παντοδυναμία του καθεστώτος Μητσοτάκη στηρίζεται σε πήλινα πόδια. Τώρα, σε κανονικές συνθήκες, (έτσι βέβαια όπως τις αντιλαμβάνονται τα κέντρα αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης), οι γραφειοφασίστες των Βρυξελλών και το διευθυντήριο του Βερολίνου φροντίζουν όλο και πιο συχνά να διαμηνύουν στις κυβερνήσεις ότι "το πάρτι τελείωσε".  Αυτό σημαίνει καταρχήν σκληρή λιτότητα. Και επειδή κανείς δεν ξέρει στην πραγματικότητα πόσο χρήμα μοιράστηκε στην προηγούμενη θητεία Μητσοτάκη, πάνω και κάτω από το τραπέζι, προς διάφορες κατευθύνσεις, προκειμένου το καθεστώς να ανανεώσει το ραντεβού του με την εξουσία, είναι πολύ πιθανό να αρχίσει να εμφανίζεται στον ορίζοντα ένας σοβαρός εκτροχιασμός των δημοσιονομικών στόχων και άρα των πολύ σκληρών όρων που επιβλήθηκαν στην κυβέρνηση Τσίπρα με αντάλλαγμα τη ρύθμιση του χρέους. Αυτό, με λίγα λόγια, σημαίνει δεύτερη επίσημη χρεοκοπία.   Και αυτό, με τη σειρά του, σ

Πως θα καταλάβετε ότι το καθεστώς Μητσοτάκη είναι ότι χειρότερο έχει κυβερνήσει τη χώρα στη μεταπολίτευση

Από τον μέγα ηγέτη Μωυσή ως τον αντίπαλο λαό, μια θητεία Μητσοτάκη δρόμος     globinfo freexchange   Αν ακόμα δεν έχετε πάρει χαμπάρι με τι άθλια διακυβέρνηση έχουμε να κάνουμε.   Αν δεν σας έπεισε η καταστροφική διαχείριση της πανδημίας, οι υποκλοπές, τα Τέμπη, το ρεκόρ καμένων δασών, η ακρίβεια, τα υπερκέρδη των καρτέλ, η διάλυση του συστήματος υγείας και τόσα άλλα.  Τότε μάλλον ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που είναι εξαιρετικά επιρρεπείς στην επικοινωνιακή καταιγίδα του καθεστώτος Μητσοτάκη, με την οποία επιχειρεί να κρύψει τον όλεθρο που σπέρνει στο διάβα του. Όμως αν είναι όντως έτσι, ίσως να σας πείσει η δραματική αλλαγή του επικοινωνιακού αφηγήματος του μιντιακού προπαγανδιστικού μηχανισμού, που απεικονίζει το μέγεθος της αποτυχίας της διακυβέρνησης Μητσοτάκη. Θυμηθείτε ότι με την έναρξη της πρώτης θητείας Μητσοτάκη, ο μηχανισμός προπαγάνδας παρουσίαζε τον ίδιο τον Μητσοτάκη ως τον μέγα ηγέτη που βγάζει την Ελλάδα από το περιθώριο, χρησιμοποιώντας πολλές φορές και υπερβολ

LEAKED: How Israel Calculates the Non-Value of Civilian Life in Gaza

Glenn Greenwald